آرشیو بهمن ماه 1401

خبرهاي تازه و مقالات ارزشمند خبري رويا

سوغات زنجان چیست؟ چگونه می توانم به فروشگاه اینترنتی سوغات زنجان دسترسی داشته باشم؟

۱۴ بازديد
زنجان یکی از سوغات‌خیزترین شهرهای ایران است و گردشگرانی که از این شهر دیدن می‌کنند، هرگز دست خالی آنجا را ترک نمی‌کنند.

به جز زنجان، امروز قصد داریم به شهر دیگری هم سر بزنیم تا با سوغاتی های خوشمزه اش عزاداری کنیم. یک سوغات منحصر به فرد زنجان می تواند چاقو یا کاردستی یا مقداری شیرینی و غذا باشد. پس چمدان خود را از سوغات زنجان آن خالی کنید. با رهی نو همراه باشید.

معرفی سوغات زنجان

زنجانی ها علاوه بر صنایع دستی با موم و نقره، ملیله، گلدوزی، چاقو و فرش می سازند. بنابراین برای شما خوب است که هر سوغاتی که دوست دارید بیاورید. شیرینی های لذیذ، نان های سنتی، حتی پیازچه اگر عاشق غذاهای لذیذ باشند می توانند رضایت شما را جلب کنند. در سفر حتما شیرینی های خوشمزه زنجانی را از دست ندهید. بیایید و طعم این نان و شیرینی خوشمزه زنجانی را بچشید.

لیست صنایع دستی زنجان

همیشه علاوه بر غذا، صنایع دستی نیز محبوبیت زیادی داشته است. مهم این است که یک سوغاتی ارزشمند و ماندگار از زنجان به همراه داشته باشید و صنایع دستی این شهر بهترین سوغات است.

چاقوهای معروف زنجان

چاقوهای زنجان یکی از معروف ترین سوغاتی های آن است. از قدیم الایام در زنجان چاقو ساخته می شده است و امروزه دستگاه های پیشرفته چاقوسازی باعث شده تا این صنعت محبوبیت و جذابیت خود را حفظ کند. از آنجایی که چاقوها از فولاد ضد زنگ ساخته می شوند و چکش می شوند و گرم می شوند، تیز و دقیق می شوند. در زنجان انواع چاقوها را بر اساس کارکردشان می توانید پیدا کنید و همچنین بادوام هستند.

چاقو زنجان

چاقوهای زنجانی به تیزی معروف هستند که تصادفی نیست. تیغه های ضد زنگ و دسته های نشکن باعث شده است که چاقوهای زنجان به عنوان یکی از بهترین چاقوهای موجود در جهان شناخته شوند. چاقو که در دوره هخامنشیان اختراع شد در زنجان ساخته می شد. بیش از 200 نوع چاقو در زنجان موجود است، اما چاقوهای آشپزخانه بی نظیر هستند.

قدیمی ترین صنایع دستی زنجان ملیله دوزی

زنجان به ملیله دوزی معروف است که قدمت آن به قرن دهم می رسد. سلجوقیان و صفویان دوره‌های سلطنتی بودند که این صنعت در آن شکوفا شد. ملیله کاری در تاریخ زنجان قدمتی دیرینه داشته است. این صنعت پیش از پهلوی یکی از هنرهای بومی زنجان بود. بازارهای زنجان را بگردید و به دنبال طرح های منحصر به فرد بته جکه، فرنگی و پیچک باشید. زنجان احتمالا جذاب ترین سوغاتی ها را برای شما به یادگار گذاشته است.

سنت مسگری ایران به صدها سال پیش برمی گردد

بشریت مس را به عنوان اولین فلز کشف کرد. مسگری نیز یکی از قدیمی ترین هنرهای ایران است. به هر شهری که سفر کنید بازار معروفی به نام بازار مس دارد که قدمت آن به دوران باستان بازمی گردد.در زنجان نیز بازاری از این نوع وجود دارد که قدمت آن به دوره سلجوقیان و ایلخانان می رسد. این صنعت از کنده کاری برای ایجاد نقوش فلزی استفاده می کند. در بازار مسگرهای زنجان انواع غذاهای منحصر به فرد و زیبا را می توانید به عنوان سوغاتی به عزیزان خود و کسانی که به دنبال خواص درمانی آن هستند، بخرید.

با توجه به آنچه در بالا گفتیم، زنجان به صنایع دستی بسیار معروف است که از جمله آنها می توان به صنایع دستی اشاره کرد.

  • ملیله کاری
  • سوزن دوزی
  • dyeing
  • هنر مینیاتور و منبت
  • Charuq
  • نمد بافی
  • قالی بافی
  • جاجیم بافی
  • ظروف مسی
سوغات زنجان را از کجا بخریم ؟

از سیر گرفته تا پیاز می توانید هر آنچه را که نیاز دارید در بازار زنجان تهیه کنید. برای دسترسی به بازار باید از چهارراه امیرکبیر عبور کرد. اگر می خواهید به سعدی جنوبی سفر کنید، می توانید از آنجا به سمت این بازار بروید. در سبزه میدان بازار به دو قسمت بالا و پایین تقسیم می شود که از میدان فردوسی شروع می شود.

از جمله صنایع دستی زنجان در بازار پایین همه نوع است. قالیچه و فرش و ملیله در بازار بالا به نمایش گذاشته شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید منطقه ای که در آن قدم می زنید و به دنبال سوغاتی می گردید به زمان آقا محمدخان قاجار برمی گردد.

انتخاب هتل در نزدیکی بازار زنجان بهترین کار در سفر به زنجان است تا هر آنچه که نیاز دارید به راحتی در دسترس باشد. می توانید تجربه سفر خود را با زنجان به اشتراک بگذارید؟ آیا دوست دارید سوغاتی های دیگری را با ما به اشتراک بگذارید؟

منبع : آدرس سایت